štvrtok 11. júla 2013
Originálny názov: Me Before You
Vydavateľ: Ikar
Rok vydania: 2013
Formát: pevná väzba, 344 strán
Anotácia: Lou Clarková vie všeličo. Vie, že jej otec si ťažko hľadá prácu, vie, koľko krokov treba prejsť od autobusovej zastávky k rodičovskému domu. Vie, že sa jej páči práca v bistre, a vie, že možno neľúbi svojho priateľa Patricka, oduševneného športovca. Zato nevie nič o klasickej hudbe, nevie, že príde o miesto, a keby tušila, čo ju čaká, asi by prišla o rozum.

Will Traynor vie, že po dopravnej nehode stratil chuť do života. Vie, čím bol kedysi, vie, že všetko sa mu teraz zdá malé a neradostné, a veľmi presne vie, ako s tým skoncovať. Zato nevie, že Lou mu vtrhne do života ako farebná búrka. A ani jeden z nich nevie, že jeden druhého navzájom navždy zmenia.

Will žil úžasný život plný cestovania, lezenia po horách, večierkov a peňazí. Úspešný chlap, ktorý mal to, čo chcel a užíval si. Ako to už ale býva, nič netrvá večne, a teda aj Willov úspešný život, a teda život mladého aktívneho človeka nabral iný rozmer. Zo samostatného a úspešného mladého muža sa stáva muž, ktorý sa sám nedokáže obliecť, nedokáže sa bez ani pomoci najesť. Will po nehode, ktorú ani nezapríčinil, ostal ochrnutý (až na minimálny možný pohyb jednej ruky), odkázaný na invalidný vozík a pomoc rodiny. Samozrejme, keď sa z aktívneho muža stane muž neschopný pohybu, odnesie si to aj psychika. Už ďalej nemôže rozhodovať takmer o ničom, je zatrpknutý, a svoj život, ktorý považuje len za živorenie, by najradšej rýchlo ukončil. Jeho rodina je však dosť bohatá nato, aby mu poskytla všetko to, čo môže potrebovať. Od upravenej časti domu, cez prispôsobené auto, až po 24-hodinovú asistenciu a zdravotníka podľa potreby. Asistencia a dohľad je potrebný zvlášť po Willovom pokuse o samovraždu.

Louisa je domased. Nikdy nevystrčila päty z rodného mesta a je úplne spokojná s prácou v bistre, kde sleduje životné príbehy pravidelných hostí. Napriek dlhoročnému vzťahu s nadšeným športovcom Patrickom býva v rodičovskom dome, v miniatúrnej izbe bez okien. Jej izbu totiž okupuje mladšia sestra Katrina so synom, ktorého si namiesto titulu priniesla z univerzity. Všetka ustálenosť Louinho života však skončí v momente, keď sa dozvie že bistro sa zatvára, a ona teda príde o prácu. Niekde by to možno nebol až taký veľký problém, no Louin plat držal rodinu ako-tak nad vodou. Fabrika, v ktorej pracuje jej otec vyhlásila prepúšťanie, sestra pracuje v kvetinárstve za minimálnu mzdu a mama sa doma stará o vnuka a starého otca. Takže Lou nemôže dlho zaháľať, a musí si nájsť prácu..

Willova mama, známa sudkyňa, hľadá synovi opatrovateľku, alebo, lepšie povedané, dennú spoločnosť. Lou hľadá prácu. Napriek tomu, že nemá žiadne skúsenosti s ľuďmi na vozíčku, nerada sa stará o vlastného starého otca, bojí sa, že bude musieť asistovať aj pri intímnejších denných momentoch..napriek tomu všetkému ide na pohovor, a Willova odmeraná a neosobná matka zverí svojho syna na celých šesť mesiacov do rúk bývalej servírke v bistre.

Ak ste si mysleli, že Lou a Will sa na seba pozrú, a láska na prvý pohľad je na svete, ste mimo. Willa nová spoločnosť nezaujíma, je odmeraný, priam odporný a strpčuje Lou život ako sa len dá. Dokonca až tak, že napriek zlej finančnej situácii doma, chce dať Lou Willovi po dvoch týždňoch košom. K jej odhodlaniu odísť prispeje aj rozhovor Willovej matky a sestry, ktorý nebol určený pre jej uši. Avšak prvý úprimný rozhovor s Willovou matkou úplne zmení jej pohľad na situáciu. Lou sa konečne dozvie, prečo má jej zmluva platnosť len šesť mesiacov. Pol roka. To je čas, ktorý Will sľúbil rodine. Čas, v ktorom má prehodnotiť svoje rozhodnutie odcestovať do Švajčiarska a podstúpiť eutanáziu v celosvetovo známom centre Dignitas.

Čo všetko sa dá podniknúť za šesť mesiacov, ak ste na vozíčku, a nemáte chuť nič podnikať? Na túto otázku hľadá odpovede práve Lou. Je odhodlaná zmeniť Willovo rozhodnutie a ukázať mu, že aj napriek postihnutiu je život cenný a dá sa žiť. A čo sa stane, ak sa človek odmeraný a plný trpkosti začne viac smiať, komunikovať, a ak si jeho opatrovateľka a spoločníčka už pomaly nevie predstaviť deň strávený bez neho?
Jojo Moyesová odviedla neskutočne dobrú prácu. Predtým ako som ťa poznala nie je tuctový romantický príbeh, ktorý prečítate a zabudnete naň. Ono to v podstate ani nie je také romantické. Minimálne keď sa nad tým zamyslíte, romantiku tam veru ťažko nájdete. A že naň nezabudnete, to je takmer isté. Napriek ťažkej téme je v knihe veľa vtipných scén, ktoré pochmúrnu tému trochu nadľahčujú, a pomáhajú preniknúť ďalej. Nestáva sa to často, ale svedčí to o skvelom štýle autorky - príbeh je nepredvídateľný, núti vás rozmýšľať o tom, aké to môže všetko asi byť, rozhodovať o svojom živote. Nie v zmysle na ktorú výšku pôjdem, ale či budem žiť, alebo nie. Ťažko sa o tom píše a ťažko sa o tom aj premýšľa, no Moyesovej sa predsa podarilo dať na papier krásne vyrozprávaný pohľad na túto tému, s viac než sympatickými hrdinami.

Odporúčam tiež rozhovor s autorkou Jojo Moyes (nielen) o knihe Predtým ako som ťa poznala. Dozviete sa v ňom napríklad aj to, že pri písaní sa inšpirovala príbehom  mladého amerického hráča rugby, ktorý ostal po nehode ochrnutý, a prosil rodičov aby ho vzali do Švajčiarska. Ďalšou zaujímavou info je odkúpenie práv na filmovú adaptáciu knihy spoločnosťou MGM (Metro-Goldwyn-Mayer), Mená spomenuté pre rolu Lou sú Jennifer Lawrence alebo Carey Mulligan. Willa by mohol hrať Michael Fassbender, ale Jojo by sa páčil aj Ryan Gosling