sobota 20. júla 2013

Aktualizované 22.01.2014!
Vydavateľ: Motto
Rok vydania: 2014
Anotácia: Už je to šesť mesiacov, čo anjeli apokalypsy zostúpili z neba, aby zničili svet. Za bieleho dňa panujú v San Franciscu pouličné gangy, v noci strach a beznádej. Počas jednej z takých nocí légia anjelov unáša bezbranné dievčatko a jej sedemnásťročná sestra Penryn sa rozhodne, že urobí čokoľvek, aby ju zachránila...

Vydavateľ originálu: Feral Dream
Formát: brožovaná väzba, 325 strán / Kindle Edition, 283 strán
Anotácia: Prešlo šesť týždňov odkedy anjeli apokalypsy zostúpili na Zem, aby zničili moderný svet. Pouličné gangy ovládli dni, kým nociam panuje strach a poverčivosť. Keď bojovní anjeli odletia s malým bezmocným dievčatkom, jeho sedemnásťročná sestra Penryn urobí všetko preto, aby ho dostala späť.

Všetko, vrátane dohody so znepriateleným anjelom

Raffe je bojovník, ktorý leží na ulici zlomený a bez krídel. Po nekonečnom bojovaní vlastných bitiek sa ocitá v spoločnosti vyhladovanej tínedžerky, ktorá ho z tejto zúfalej situácie zachraňuje.

Aby prežili, musia sa počas cestovania cez temnú a zradnú Severnú Karolínu spoliehať iba jeden na druhého. Spolu putujú k anjelskej pevnosti v San Franciscu, kde Penryn riskuje všetko, aby zachránila svoju sestru a kde sa Raffe dostane na milosť svojim najväčším nepriateľom aby získal šancu znovu byť úplným.

(anotáciu preložila študentka prekladateľstva a tlmočníctva Barbora, pôvodné znenie nájdete na goodreads)

Sedemnásťročné dievčatá sa večer zvyčajne chystajú niekam von, do kina, prípadne si doma otvoria knihu a čítajú. Po náletoch anjelov apokalypsy však už nikto nerobí to, čo by robil za normálnych okolností. Tínedžeri večer sedia doma, v tme, s rodinou, hladujú a  čakajú, či ich prepadne nejaký gang alebo či nablízku zaútočí anjel..čakajú, či sa dožijú rána. Tak nejako vyzerá život po zničujúcich útokoch anjelov apokalypsy. Zničili Jeruzalem, Mekku, Vatikán, San Francisco a ničia ďalej.

V takomto prostredí sa odohráva aj príbeh hlavnej hrdinky knihy Angelfall, Penryn. Tá vie, že po ich ulici sa potulujú gangy, vykrádajú byty, a je len otázkou času, kedy takáto návšteva zavíta aj k nim. Rozhodne sa nečakať, zbalí sestru na vozíčku, schizofrenickú mamu, a vyjsť do noci. Potom sa ale zo vzduchu znesie biele pierko.

Biele pierko všeobecne predstavuje niečo pekné (ak nie je nasledované aj nejakým exkrementom). Autorka však celú symboliku bieleho pierka obrátila naopak, a v tomto príbehu je znamením príchodu anjelov. To by bolo fajn, lenže Susan Ee obrátila naruby aj pohľad na anjelov. Všetci sú nepriatelia, ničitelia.

Raffe je anjel, teda nepriateľ. Silný, krásny, s ohromnými bielymi krídlami a obkolesený ďalšími anjelmi. Tentoraz ale nebojujú proti ľuďom, ale proti sebe. Penryn so sestrou a mamou sa stanú svedkami brutálneho útoku na Raffeho, pri ktorom násilne prichádza o svoje krídla. Nezostanú však nespozorované, a Penryn je donútená pomôcť, a upriamiť tak pozornosť na seba, aby mala jej rodina šancu ujsť. Situácia sa však nevyvíja tak, ako by sa mala, a anjel, ktorý odtrhol Raffemu krídla, odlieta aj s ochrnutou Paige, zatiaľ čo jej mama stále beží..až jej niet. Ak teda chce Penryn svoju sestru dostať späť, nemá inú možnosť, len pomôcť nepriateľovi. Ten leží na zemi, v bezvedomí a z rán po krídlach, ktoré teraz ležia vedľa neho, mu stále prúdi krv. Rozhodne sa teda pomôcť mu, aby potom on pomohol jej.

Angelfall nie je klasický anjelsky príbeh, taký, kde sú anjeli buď dobrí, alebo zlí. Tu môže byť aj dobrý anjel veľmi, veľmi zlým. Keď sme už pri tom, čítali ste niekde o anjeloch, ktorý rozpútali na zemi vojnu proti ľuďom, a nikto nevie prečo? Lebo ja zatiaľ nie, až na túto (ale rada si nechám poradiť). Okrem anjelov tu máme aj zmes ďalších, nie práve pozemských bytostí, ktoré sa za priateľov ľudí jednoznačne považovať nemôžu.

Sympatickým počinom autorky je aj prepracovaný charakter jednotlivých postáv. Nesústredila sa len na tie hlavné, teda na Penryn a Raffeho. Podarilo sa jej dať iný rozmer aj mame, ktorá už dlho žije viac vo svete svojich démonov a predstáv, než v tom s jej deťmi. Takisto Paige, ktorá je síce väčšinu času stratená, no jej postavu a jej charakter nám predstavuje práve Penryn na svojej ceste za jej záchranou.

Penryn sa svojimi činmi podobá na Katniss (Hry o život). Stará sa o sestru, snaží sa zvládať schizofrenickú mamu, vďaka rokom cvičenia bojových umení sa o seba dokáže postarať, a nestráca hlavu keď ide do tuhého. A čo sa mi páči najviac? Nie je tu žiadna rýchla láska medzi anjelom a človekom, žiadne patetické scény, len akcia a postupné zbližovanie nepriateľov. Angelfall je jedinečný príbeh, ktorý ma chytil už na prvých stranách, a nútil čítať dlho do noci. A potom som prišla na to, že druhá časť vyjde až v novembri!

Susan Ee na svojom blogu predpokladá, že séria Penryn & the End of Days bude mať 5 kníh a svojich čitateľov tiež potešila správou o odkúpení filmových práv spoločnosťou Good Universe. Pri filmovej adaptácii spomína aj meno producenta Joe Drakea, ktorý stojí aj za filmami ako Hunger Games, American Psycho či Juno. Ale či už z toho film bude, alebo nebude, kniha je to skvelá. :)