utorok 7. januára 2014
Originálny názov: Grave Secrets
Vydavateľ: Slovart
Rok vydania: 2013
Formát: pevná väzba, 336 strán
Hodnotenie na GR: 3,93* (13 506 hodnotení)
Anotácia: Do malej dedinky v Guatemale prichádza doktorka Temperance Brennanová so svojím tímom forenzných špecialistov, aby v rámci vládneho programu pomohla odhaliť a identifikovať ostatky obetí masakru, ktorý mal zostať zabudnutý. Odkrývanie masového hrobu však naruší nečakaný útok na dvoch členov jej tímu. Krátko nato ju miestny detektív požiada o pomoc s identifikáciou zvyškov ľudského tela nájdených v septiku. Guatemalská polícia sa domnieva, že by mohli súvisieť s vyšetrovaním zmiznutia štyroch mladých dievčat z prominentných rodín. Tempe ochotne spolupracuje a pátranie ju privedie až k tajomstvám ľudí, čo sa v túžbe po moci a po peniazoch neštítia ničoho.

Forenzná antropologička Temperance Brennanová znovu v akcii. Tentokrát v Guatemale, rôznorodej krajine s búrlivou históriou. Už samotný úvod knihy vás postaví do pozoru. Genocída mayského ľudu v rokoch 1962 - 1996 (čo vôbec nebolo tak dávno) totiž nie je žiadna fikcia, ale realita.
Reichsová prostredníctvom Tempe vo Vražedných tajomstvách pracuje v guatemalských horách spolu s tímom ďalších antropológov na odkrývaní a následnej identifikácií hromadného pohrebiska v studni, vo vysoko položenej dedine Chupan Ya.

Čítanie a zážitok z čítania umocňuje fakt, že Reichsová píše o tom, čo sama zažila. Ona ako antropologička skutočne bola pri odkrývaní hrobov vyvraždených mayských rodín, stretla sa s ich živými príbuznými a ich prostredníctvom prežívala tú obrovskú nespravodlivosť vykonanú na nevinných ľuďoch.

Vykopávky však nie sú také jednoduché, ako by mali byť. Komplikuje ich byrokracia a nariadenia rôznych vysoko postavených úradníkov. Prečo by sa ale niekto mal stavať proti vykopaniu starého masového hrobu? Pretože právny systém v Guatemale je prehnitý a veľa tých, ktorí majú genocídu na svedomí a aktívne sa jej zúčastnili nielenže stále žije, ale zastáva v rôznych štátnych úradoch vysoké posty. Tempe a jej tím túto situáciu začne vnímať v momente, keď je auto s jej kolegami Molly a Carlosom vytlačené z cesty.

A aby náhodou Brennanová nemala práce málo, na scéne sa objavuje aj veľmi mužne vyzerajúci guatemalský detektív Galiamo, ktorý ju prizýva k problematickému prípadu. Odmietnuť je ťažké, keďže Galiamo si Tempe dopredu naštudoval a už získal aj súhlas jej šéfov. Prípad sa dokonca bytostne dotýka kanadského veľvyslanca v Guatemale a jeho rodiny. Brennanová má teda ďalší prípad: štyri nezvestné mladé dievčatá, ktorých zmiznutia zrejme spolu súvisia, a kostra pravdepodobne jedného z nich, nájdená v septiku zanedbaného hotela. Áno, v septiku. Tempe si teda odvážne oblieka skafander a púšťa sa na spomenuté miesto, ktoré neláka snáď nikoho.

Úrady však komplikujú aj toto vyšetrovanie, a Brennanová poriadne ani nevie, komu veriť. Isté však je, že detektív Galiamo je obdoba Andrewa Ryana, ktorý je zrejme niekde doma v Kanade na tajnej akcii. Vo vyšetrovaní neskôr dochádza k ďalším komplikáciám, dokonca sa na chvíľu presúva do Kanady. A všetko sa znovu zauzľuje.

Kathy Reichs jednoznačne vie, čo robí. Hoci je toto len druhá kniha, ktorú som od nej čítala, potvrdzuje to, čo som si myslela už po prvej. Autorka stavia príbeh na svojich skúsenostiach a zážitkoch, pričom ho okorení kvalitnou vedľajšou zápletkou. A prečo je to také dobré? Lebo koniec je nepredvídateľný, prekvapivý a šokojúci. Je tam aj nejaké to iskrenie v podobe Ryan - Tempe - Galiamo. A čo je najlepšie, už niekde v polovici si budete myslieť že viete, ako to skončí...netešte sa, tak sa to neskončí (= prekvapivý záver vyšetrovania). A ja ako čitateľ som vždy rada, keď autor prekvapí, a môj predpoklad sa nenaplní. Vy nie?