pondelok 4. februára 2013

Originálny názov: Partials
Vydavateľ: Ikar
Rok vydania: 2012
Formát: pevná väzba, 352 strán

Anotácia: Píše sa rok 2076. Kira Walkerová, šestnásťročná začínajúca lekárka, žije v krajine rozdelenej občianskou vojnou, medzi ľuďmi zúfalo bojujúcimi o prežitie. Na ich záchranu však treba aj niečo viac než len liek proti smrtiacemu vírusu RM, ktorý vykynožil takmer celé ľudstvo. Nestačí už ani mier s potomkami, geneticky zostrojenými bytosťami, ktoré vírus vypustili. Ak sa ľudia chcú zachrániť, musia sa pozrieť na seba, na svoj svet, na všetky chyby, ktorých sa dopustili, a nájsť niečo, čo naozaj stojí za záchranu – vidieť v konci nový začiatok. Román Dana Wellsa Potomkovia je prvotriedny postapokalyptický triler, vzrušujúca, riskantná, rýchla jazda plná dobrodružstiev, lásky a napätia, ktoré nás neopustí do poslednej stránky a núti nás netrpezlivo čakať na ďalšie pokračovanie.

Rok 2076, a teda 63 rokov od teraz. Dan Wells nám k všetkým možným scenárom budúcnosti, vykreslenej v Hrách o život, Divergencii, Dokonalom páre, Deliriu alebo Škaredých (a množstve ďalších) predstavuje svoju vlastnú verziu konca. Vlastne skôr sveta a ľudstva po konci.

Ľudstvo bolo až natoľko technicky vyspelé, že dokázalo vytvoriť tie najúčinnejšie zbrane. Potomkov. Vyzerajú ako ľudia a bojujú tak, že ich nič a nikto nedokáže poraziť. Potomkovia vybojovali Američanom Izolacionistickú vojnu s Čínou a potom sa chceli zaradiť do normálneho chodu života. A potom sa vzbúrili. O tom, aký veľký rozsah mala vzbura Potomkov, svedčí život Kiry Walkerovej v roku 2076. Mladá, len šestnásťročná žena má veľké ambície a veľké schopnosti. Kira je výnimočne dobrá začínajúca lekárka, ktorej najväčším snom je zachrániť celé ľudské pokolenie. Napriek tomu, že to znie ako reč z finále americkej MISS, prianie Kiry je oveľa prozaickejšie a skutočnejšie.  Ľudstvo vymiera, pretože Potomkovia, výrobky ľudí, zaútočili vo vojne proti svojim stvoriteľom aj inými než fyzickými zbraňami. Vypustili medzi ľudí vírus RM, ktorý zabil takmer 97% ľudskej populácie. Niekoľko tisíc ľudí prežilo, pozviechalo sa, a vytvorilo East Meadow, veľké spoločenstvo vedené Senátom s vlastnou Obranou a zákonmi. S týmto usporiadaním, a hlavne so Zákonom nádeje však nie sú spokojní všetci. Existujúca opozícia, Hlas, sa značí Senát zničiť a zabrániť ďalšiemu potláčaniu základných ľudských práv.

Obyvatelia East Meadow sú proti vírusu RM odolní. Ich deti však nie. Ich deti sa dožívajú najviac troch dní. Živé, zdravé, lezúce batoľatá neexistujú. Existuje len Zákonom nádeje daná hranica 18 rokov, od ktorých musí každá žena rodiť. Stále, každý rok, dokola sa pozerať na svoje umierajúce deti, len aby vedci mohli skúmať a čakať, že jedno dieťa možno raz zázračne prežije. Názory na tento zákon sa rôznia, otvorene voči nemu vystupuje len Hlas, ktorý mesto napáda zvonka. Odpor sa zväčšuje aj klebetami o ďalšom znížení hranice pôrodnosti.

Kira je mladá, schopná a odhodlaná hrdinka. Má priateľov, ktorí jej snaženie podporujú. Má svoje zázemie a v tom, čo robí, je úspešná najmä vďaka cieľavedomému úsiliu a nasadeniu, ktoré do svojej práce vkladá. Snaží sa o to, čo už väčšina vzdala a považuje za nemožné. Hľadá liek, hľadá riešenie. Robí veci, ktoré by podľa mnohých nemala, získava si nepriateľov, no aj spojencov tam, kde to nečaká.

Tak, ako vraví už anotácia, román Potomkovia je prvotriedny postapokalyptický triler. Wells nás nezdržuje zdĺhavým vysvetľovaním čo a prečo je tak, ako to je. Jednoducho to tak je. S udalosťami okolo vzbury Potomkov, a teda z dní pred Zlomom, ako sa toto obdobie nazýva, nás Wells oboznamuje postupne a necháva čitateľa stále v napätí. Vzápätí na nás púšťa jednu bombu po druhej, v podobe zvratov, ktoré by čakal len málokto. Jeho svet je vystavaný dômyselne, všetko má svoj dôvod a pôvod, nič sa nedeje náhodne a bez príčiny. Druhá polovica knihy je nabitá akciou a na každej stránke čakáte nové odhalenie. Dan Wells vie, čo robí, a robí to dobre. Pokračovanie pod názvom Fragments sa v Amerike očakáva 26.2., teda už čoskoro. My si ešte počkáme trochu dlhšie (ak sa náhodou nepustíme do čítania anglickej verzie), no to čakanie určite vyplníme ďalšími skvelými knihami. :)