nedeľa 20. januára 2013

Originálny názov: Numbers
Vydavateľ: Egmont
Rok vydania: 2011
Formát: brožovaná väzba, 320 strán

Antotácia: Jem už od malička vidí v očiach ľudí čísla. Čo tie čísla vlastne znamenajú, pochopí v deň keď sa jej matka predávkuje drogami – sú to dáta, keď ľudia, ktorým sa díva do očí, zomrú. Život je pre Jem ťažký, sťahuje sa od jednej pestúnky k druhej a všade si pripadá ako cudzinec. Všetko sa zmení, keď stretne chlapca, ktorého volajú Pavúk. Svet je zrazu omnoho krajší. Potulujú sa spolu po Londýne, zhovárajú sa a pomaly zbližujú. Na jednom výlete však Jem pozná, že sa blíži veľké nešťastie, ktoré navždy otrasie ich životmi...

Jem sa jednoznačne nedá považovať za normálne pubertálne dievča. Akoby aj, keď pri každom pohľade do očí iného človeka vidí čísla. Sedem rokov nevedela, čo znamenajú, a sedem rokov ich len tak otvorene vykrikovala. Ich význam si uvedomila až keď zomrela jej matka. Po tomto zážitku sa Jem utiahne, nehľadí ľuďom do očí, putuje z jednej pestúnskej rodiny do druhej, chodí poza školu, fajčí. Nemá priateľov. Až postupne sa jej pod kožu dostane spolužiak, zvláštny spolužiak vytŕčajúci z davu. Vysoký černoch "samá ruka - samá noha" Terry, prezývaný aj Pavúk. Pri opisoch Pavúka som až do polovice knihy krčila nos aj čelo (vďaka, už viem z čoho budem mať vrásky). V skratke napísané, Pavúkovi príliš na osobnej hygiene nezáležalo. (Disgusting!) Našťastie, ako sa tak dej vyvíjal, Pavúk začal postupne hygienu obľubovať, a tým sa tento malý-veľký problém vyriešil.

No prichádzali ďalšie problémy. Na jednom z výletov do centra Londýna si Jem začala všímať viac rovnakých čísel. Nasleduje útek, naháňačky, skrývanie sa a pár strán celkom kvalitnej akcie. A potom skutočne skvelý koniec, kvôli ktorému uvažujem aj nad čítaním pokračovania.

Je tu však jedno ALE. Pri čítaní anotácie, si poviete: "Dievča, ktoré vidí pri každom človeku dátum jeho smrti - to predsa nemôže byť zlé!". Taký menší omyl. Aj pri dobrom, ba dokonca skvelom nápade sa dá kadečo pokaziť. Skutočne, hlavná myšlienka skvelá, nápad neobyčajný, videnie dátumu úmrtia - neobvyklé. Ak by som sa na to pozrela z hľadiska obsahového, tak to bola jedna z tých lepších kníh, s neotrepaným námetom a s prirodzenými hrdinami, nič sladké. Keďže však hodnotím celú knihu, počnúc námetom až po jeho spracovanie, je to trochu slabšie.

Neviem, či je to chyba samotnej autorky a teda originálnej verzie, no viem, že slovenský preklad a použitá slovná zásoba aj samotné vyjadrovanie postáv mi neskutočne vadili. Nadávky boli už po druhej kapitole úplne otrepané a často rušivé, až zbytočné. Tiež používanie tých istých výrazov celkový dojem z knihy dosť rušilo. V pamäti mi najviac utkvelo slovo "hodne". V poriadku, je v takmer každom slovníku slovenčiny, no má neskutočne veľa synoným, takže by tam nemuselo figurovať tak často.

Autorka sa pravdepodobne jazykom snažila priblížiť mladšej generácii, no nie som si úplne istá tým, že jej to vyšlo. Veľa nadávok, často sa opakujúce tie isté slovné spojenia..no mohlo to byť trochu živšie. Jem bola niekedy na môj vkus vo vyjadrovaní až príliš agresívna, no a opis Pavúka v prvej polovici knihy tiež nebol najvhodnejší. Koniec knihu jednoznačne zachránil, a teda ak na pokračovanie, ktoré nesie názov Čísla 2: Chaos, niekedy v knižnici natrafím, pravdepodobne si ho prečítam.