streda 16. januára 2013

Originálny názov: The Perks of Being a Wallflower
Vydavateľ: Slovart
Rok vydania: 2012
Formát: brožovaná väzba, 208 strán

Anotácia: Charlieho malé tajomstvá sú o dospievaní. Charlieho listy sú oveľa intímnejšie ako denník, sú smutné aj veselé, tragické aj komické. Nevieme, kde žije, nevieme, komu píše, vieme však o svete, o ktorom píše. Snaží sa žiť svoj život najlepšie, ako vie, no zároveň uteká pred jeho nástrahami a dostáva sa do sveta prvých rande, rodinných drám a nových priateľov. Sveta sexu, drog a kultovej Rocky Horror Picture Show, sveta, v ktorom je potrebná len úžasná pieseň na úžasnej ceste k nekonečnosti..

Recenzia: 
Charlieho malé tajomstvá boli niekedy trochu veľké. Aspoň taký som z nich mala pocit ja. Na knihu písanú formou listov som spočiatku hľadela skepticky - takýto štýl neobľubujem. Hneď som si spomenula na Utrpenie mladého Werthera (nie, nečítala som to celé, len pár strán) a na jednu z kníh o Anne Shirleyovej, v ktorej boli prevažne listy Gilbertovi z jej aktuálneho pôsobiska (Bola to Anna v Redmonde? Vôbec si neviem spomenúť!). Listová korešpondencia v knihách ma nikdy veľmi neťahala. Ale asi som práve zmenila názor. Charlieho malé tajomstvá, skryté v útlej brožovanej knihe nezvyčajne malého formátu, ma jednoducho dostali. 

Charlie je 15 ročný chlapec, ak by som chcela použiť mierne expresívny výraz, zvolila by som slovo ťuťmák, ktorý sa po lete strávenom doma, s rodičmi, bez priateľov, dostáva do prvého ročníka strednej školy. Nový ľudia, nové zážitky, a hlavne túžba zapadnúť, nájsť si priateľov, začleniť sa. A to môže byť niekedy celkom ťažké. Charlieho doterajší život nebol najľahší, a nemá ani práve najjednoduchšiu povahu, no ako vraví jeho otec, "niektorí ľudia sú na tom oveľa horšie". 

Charlieho problém je jednoduchý - nezapadá. Sociálna interakcia je na oveľa, oveľa nižšej úrovni než jeho inteligencia a vnímavosť. Je pozorovateľ, "wallflower". Obľúbi si však učiteľa literatúry, ktorý vidí jeho potenciál a obrovskú vôľu pracovať. A potom sa zoznámi, a teraz sa čudujte, so štvrtákmi, s Patrickom a Sam. Áno. Prvák, nováčik, bez priateľov a vyčnievajúci svojou "čudáckosťou" nájde "spriaznené duše" (to keď som už spomenula tú Annu :D) práve v podobe maturantov, nie úplne najpopulárnejších, no jednoznačne patriacich k vyšším vrstvám stredoškolského sociálneho rebríčka. Tí ho vezmú pod svoje krídla a vedú stredoškolským životom a zoznamujú s tajomstvami všetkého druhu. A práve o tom to všetko je. Pozorovať, učiť sa, spoznávať a držať tajomstvá. A Charlie sa s nimi rád podelí práve prostredníctvom listov, ktoré nám píše. 

Pravdupovediac, od tejto knihy som čakala niečo trochu iné. Minimálne som nečakala, že budem čítať štyri hodiny v kuse (podotýkam že v noci, keďže cez deň sa venujem slovenskej literatúre 2. polovice 20. storočia). Stále ma to ťahalo k otáčaniu stránok, chcela som zistiť, čo sa za tým všetkým skrýva. Hlavne ma hneval Charlie. Preboha, má 15 (neskôr aj 16), a niektoré jeho otázky, poznámky či postrehy sú na úrovni 12-13 ročného dieťaťa. Myslela som si, že sa na konci dozviem, že trpí nejakou duševnou poruchou (napadol mi aj Aspergerov syndróm). A aj som sa niečo dozvedela, ale bolo to o dosť šokujúcejšie než duševná choroba. 

Listová forma príbehu? Čudovala som sa, keď som asi po tretej strane začala v mysli Charliemu na jeho nepriame otázky a postrehy odpovedať. Listy ma vôbec nerušili, a už si neviem predstaviť, že by boli Charlieho malé tajomstvá napísané napríklad formou denníka. Nie. Denník sa hodí k Mii Thermopolisovej. Listy sú pre Charlieho ako stvorené. 

 Ak chcete čítať strhujúci príbeh s poriadnou zápletkou, Charlieho nechajte ležať na poličke. Vezmite ho z nej, keď budete chcieť vidieť realitu, a prečítať si niečo o živote tak, ako je. Bez cenzúry, občas s nadávkami (lebo väčšina mládeže nadáva), so sexom (lebo väčšina mládeže aj sexuje), s drogami (tak toto snáď nerobí väčšina, hoci neviem..) a so životnými príhodami uzavretého prváka na strednej, ktorý spoznáva svoje okolie, no hlavne prostredníctvom druhých osôb spoznáva aj seba. 

Hodnotenie: 



2 komentáre:

  1. predposledný a posledný odstavec si mi napísala z duše! úplne súhlasím, kniha je naozaj skvelá 8)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Souhlasím s E_V_E, ty poslední dva odstavce mi mluví z duše, tohle je úžasná kniha :)

    OdpovedaťOdstrániť

Používa službu Blogger.

Menovky

Nasledovatelia

Zobrazenia blogu

Luci's bookshelf: read

Atonement The Little Prince Animal Farm The Catcher in the Rye The Old Man and the Sea Angels & Demons

More of Luci's books »
Book recommendations, book reviews, quotes, book clubs, book trivia, book lists